Isnin, 30 November 2009

KORBAN


SALAM AIDIL ADHAH...rasanya belum terlambat untuk mengucapkan Selamat Hari Raya Aidil Adhah atau Raya Qurban atau Raya Haji. Time raya qorban ni..banyaklah lembu yg tumbang. Alhamdulillah..rezeki rakyat Malaysia masih lagi membuak-buak. So ramailah yg mengerjakan ibadah korban. Kat taman aku jee..2 ekor lembu selamat dikorbankan. Tu tak masuk yg kat surau...tak masuk yg kat masjid. Hal-hal bergini kekadang memushkilkan aku...kenapa tak disatukan jee setempat? Bukankah orang yang sama gak yang sembelih dan mengerjakan lembu-lembu tuu? Seolah ingin berlumba lak kawasan mana paling banyak lembu dikorbankan? Memang bagus ramai yang buat amalan korban tapi jangan sampai terpesong niat nak menunjuk, udah lee..


Cerita bab korban di Hari Raya Qorban nie..teringat lak pengorbanan orang-orang yang hebat..besar betul pengorbanan mereka. Sedangkan kita di era ni, payah bebenor nak berkorban. Tak kira lah...korban nyawa, korban harta, korban masa, korban jiwa, korban perasaan, bla...bla..bla.. Janji ia ikhlas, memberi manfaat pada pihak lain dan lillahita'ala, korban lee namanya. Memang ramai yang menyebut sanggup berkorban tapi seandainya ia tidak memberi manfaat pada dirinya atau merugikan lagi dirinya, tak de yang sanggup.


Lebih malang lagi nak korban masa pun susah..apatah lagi korban tenaga, jiwa raga, perasaan dan wang ringgit! Dikhuatiri di masa depan, dengan anak-anak dan keluarga pun nak berkira. Tak mau berkorban sikit pun...

Justeru, bersempena bulan korban niee...sama-sama lah kita renung dan fikir bersama. Ikhlaskan hati untuk berkorban di saat diperlukan..mudah-mudahan pengorbanan ikhlas kita diterima Allah dan mendapat ganjaran sewajar dari Nya..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan