Rabu, 22 Julai 2009

PENDIRIAN POLITIK

Ramai member yg memperlekehkan pendirian aku berkaitan politik. Aku seorang pendidik kakitangan kerajaan n makan gaji dengan kerajaan Barisan Nasional , seharusnya menyokong segala dasar kerajaan . Memangkah BN sewaktu mengundi.....bersetuju segala yg di"lakukan" kerajaan BN. Lebih2 lagi dgn latarbelakang keluarga yg pernah memegang jawatan hingga peringkat Bahagian dlm UMNO............Aku juga dididik dengan pendidikan agama secukupnya. Ahli qariah masjid. Bersahabat dengan kekawan yg "islamik" semenjak di IPG lagi. Sering mendengar ceramah PAS. Pasti aku penyokong kuat PAS dan sealiran dgnnya.. Perwatakan dan penampilan pun, ada gaya Nasharudin. Memangkah PAS sewaktu mengundi....

Yg pasti ke duanya salah. Aku tidak pro mana-mana. Terpulanglah orang nak anggap apa...atas pagar? Tak de pendirian? Tapi yg pasti aku mengikuti perkembangan politik semasa. Undi aku rahsia...hak aku. Bak kata Tuan Guru Nik Aziz, "Pilihan raya bukan paksaan raya". So terpulanglah pada aku nak undi siapa. Istiharoh lah sebelum mengundi. Minta petunjuk Allah. UMNO or BN tak semuanya salah.....PAS atau PR tak semuanya betul......Bagi aku, kerajaan ditentukan oleh rakyat....bukan Raja, bukan Mahkamah, bukan parti mana-mana....so rakyat mesti bijak dalam membuat pemilihan...kelak menyesal 5 tahun...

ISLAM agama ku....so ISLAM cara hidupku....ada pula yg kata, aku ISLAM HADHARI....terserah apa org nak kata. Bila aku pakai serban, adakah aku PAS?? itu sunnah....tapi waktu ngajo x le pakai serban...dah etika..bila aku pakai songkok, adakah aku UMNO??? x semestinya..... semuanya bergantung pada niat. Tapi niat tidak menghalalkan cara....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan