Rabu, 3 Februari 2010

NGELUH...

Alhamdulillah...dengo2 nya hari ini 3 Feb 2010..diumumkan gaji baru bg polis. Baguslah! Bukan ke anggota polis berkorban jiwa raga bagi memastikan keamanan negara serta memastikan undang-undang negara dipatuhi. Lebih-lebih lagi kes2 jenayah semakin meningkat kebelakangan nie...memang patut gaji polis dinaikkan..

Namun begitu...kenapa dan mengapa mesti ada double standard?? Tatkala gaji polis dinaikkan, peruntukan kewangan bagi sekolah ,PPD dan JPN dikurangkan. Aku rasa bukan sahaja di negeri Johor bahkan juga negeri2 lain...Tatkala peruntukan RM700,000 bagi Sekolah Berprestasi Tinggi, sekolah2 lain dipotong peruntukan . Pelbagai akiviti seperti kokurikulum terbantut lantaran kekangan kewangan. Begitu juga kursus2....malah untuk pergi ke pelbagai mesyuarat daerah dan zon terpaksa ditampung sendiri oleh guru.

Tak perlulah dicerita berkaitan gaji, bonus atau insentif tambahan. Rasanya lebih ramai guru terpaksa mencari kerja atau sumber kewangan tambahan bagi menampung beban sara hidup.

Apabila kakitangan awam meminta bonus tambahan...PM sendiri menempelak...

Kini pelbagai akiviti tersekat..anak murid jadi mangsa. Perkara ini takkan didedahkan di Buletin Utama...yang diwar-warkan hanyalah yang gah-gah, peruntukan yg hebat utk pembangunan dan bla..bla.bla.. Dahlah yuran lebih sikit, ramai yg melenting! Anak2 tak de aktiviti, ramai yang merungut ! Tapi tahukah bebanan di bahu pelaksana???

Tiada ulasan:

Catat Ulasan